UNDERSTØBNING

Jernbaneskinner
I vaskehaller, tunneller og klargøringshaller, hvor underlaget til jernbaneskinnen er beton eller stål er understøbning med en ’gummipude’ en god løsning. Når et toghjul passere en understøbning er kravet en høj trykstyrke. Når det har passeret er kravet en høj trækstyrke og desuden sker der en lille vinkeldrejning i underlaget. Gummipuden er optimal til at klare alle krav.

’Gummipuden’ består af fleksibel polyurethan. Polyurethanen er en tokomponent støbemasse, der hældes eller pumpes i en forskalling under en underlagsplade, der holder skinnen.
Fremgangsmåden er, at underlagsplade samt undergulv afrenses og der primes med epoxy, så vedhæftningen mellem polyurethanen og skinne/underlag er optimal. Når skinnen ligger præcist, hvor den skal, forskalles der omkring underlagspladerne og polyurethanen hældes i. Skinnen kan allerede belastes efter 12 timer (ved 20ºC).

Polyurethanen fås i adskillige varianter så mellemrummet mellem underlagsplade og underlaget kan variere betydeligt. Kravet til underlaget er dermed ikke afgørende for et godt resultat.

Polyurethanens trækstyrke er på 3,0 Mpa, hvilket betyder at det ikke er nødvendigt at fastgøre underlagspladerne til undergulvet mekanisk. I vaskehaller og sikringsspor har dette betydning da skinnen dermed er elektrisk isoleret i forhold til underlaget.

Polyurethanen er vibrationsdæmpende og dermed også lyddæmpende.

Maskiner
Kunststofbaserede mørtler er ideelle til understøbning efter maskinflytning. Afhærdningstiden er kort, så produktion kan genoptages hurtig. Styrken i en epoxymørtel er tit dobbelt så stærk (op til 130 MPa), som en god beton samtidig med at bøje/trækstyrken er ligeledes væsentlig højere (op til 25 MPa). I tilfælde af risiko for at vibrationer kan forplante sig til gulvet, kan understøbningen ske med et elastisk materiale i stil med det, der anvendes til understøbning af jernbaneskinner.


 
 
  Version 0.62  •  19. april 16:32