|
CONDOR ENTREPRISE
PRODUKTER
LØSNINGER
|
|
|

|
|
|
|
|


 |
|
UNDERSTØBNING
Jernbaneskinner
I vaskehaller, tunneller og klargøringshaller, hvor underlaget
til jernbaneskinnen er beton eller stål er understøbning
med en gummipude en god løsning. Når et
toghjul passere en understøbning er kravet en høj
trykstyrke. Når det har passeret er kravet en høj trækstyrke
og desuden sker der en lille vinkeldrejning i underlaget. Gummipuden
er optimal til at klare alle krav.
Gummipuden består af fleksibel polyurethan. Polyurethanen
er en tokomponent støbemasse, der hældes eller pumpes
i en forskalling under en underlagsplade, der holder skinnen.
Fremgangsmåden er, at underlagsplade samt undergulv afrenses
og der primes med epoxy, så vedhæftningen mellem polyurethanen
og skinne/underlag er optimal. Når skinnen ligger præcist,
hvor den skal, forskalles der omkring underlagspladerne og polyurethanen
hældes i. Skinnen kan allerede belastes efter 12 timer (ved
20ºC).
Polyurethanen fås i adskillige varianter så mellemrummet
mellem underlagsplade og underlaget kan variere betydeligt. Kravet
til underlaget er dermed ikke afgørende for et godt resultat.
Polyurethanens trækstyrke er på 3,0 Mpa, hvilket betyder
at det ikke er nødvendigt at fastgøre underlagspladerne
til undergulvet mekanisk. I vaskehaller og sikringsspor har dette
betydning da skinnen dermed er elektrisk isoleret i forhold til
underlaget.
Polyurethanen er vibrationsdæmpende og dermed også lyddæmpende.
Maskiner
Kunststofbaserede mørtler er ideelle til understøbning
efter maskinflytning. Afhærdningstiden er kort, så produktion
kan genoptages hurtig. Styrken i en epoxymørtel er tit dobbelt
så stærk (op til 130 MPa), som en god beton samtidig
med at bøje/trækstyrken er ligeledes væsentlig
højere (op til 25 MPa). I tilfælde af risiko for at
vibrationer kan forplante sig til gulvet, kan understøbningen
ske med et elastisk materiale i stil med det, der anvendes til understøbning
af jernbaneskinner.
|
|
|
|